
Google Maps
Wel of geen BIZ in centrum Heemstede?
HEEMSTEDE Na ruim een jaar voorbereiding en meerdere bijeenkomsten met de ondernemers van de winkelstraat, is de tijd rijp voor een gezamenlijke aanpak via een BIZ Heemstede centrum. Een Bedrijven Investeringszone (BIZ) is een afgebakend gebied waarin alle ondernemers en/of vastgoedeigenaren samen investeren in de economische vitaliteit en aantrekkelijkheid van het gebied.
Van 6 april tot en met 30 april is de draagvlakmeting (stemming) voor alle ondernemers uit het centrum om voor of tegen de BIZ Heemstede centrum te stemmen. Op 6 april start de stemming met een inloopbijeenkomst in het gemeentehuis waar ondernemersdirect hun stem kunnen uitbrengen. Het oprichtingsbestuur van BIZ Heemstede Centrum heeft het initiatief genomen om de samenwerking voor het centrum van Heemstede te versterken. Gezamenlijk willen ze de omgeving aantrekkelijker en economisch sterker maken. Dit kan echter alleen als zij met zoveel mogelijk ondernemers onderling, gemeente, pandeigenaren en bewoners samenwerken en er een structureel budget beschikbaar is. Het doel van de BIZ Heemstede centrum is het vergroten van de gezamenlijke slagkracht van ondernemers, sterke gesprekspartner zijn richting gemeente en vastgoedeigenaren, het verbeteren van de uitstraling openbare ruimte met de gemeente en pandeigenaren, en niet onbelangrijk het vergroten van het aantal bezoekers en de bezoekduur door promotie van Heemstede centrum en daarbij het creëren van inkomsten voor collectieve activiteiten.
PROMOTIE Door een gezamenlijke investering is het bijvoorbeeld mogelijk om de marketing en promotie professioneel in te richten en zo nog meer klanten en gasten naar het centrum te trekken. Daarnaast kan een aan te stellen centrummanager een belangrijke rol spelen in de coördinatie en uitvoering van activiteiten. Hiermee ontstaat een actieve en professionele organisatie gerund door en voor ondernemers waarbij iedereen meedoet en mee investeert. Met een BIZ investeren ondernemers samen 5 jaar lang in het aantrekkelijker, bekender, succesvoller en veiliger maken van het centrum.
WCH STOPT Het oprichtingsbestuur BIZ Heemstede centrum heeft samen met de ambassadeurs, de groep actieve ondernemers in dit proces, de ondernemers in de winkelstraat persoonlijk geïnformeerd over de wensen om gezamenlijk te gaan samenwerken. Bij voldoende draagvlak onder ondernemers (2/3 van de stemmen moet dan positief zijn) treedt de BIZ met terugwerkende kracht per 1-1-2021 in werking en dragen alle ondernemers bij aan de plannen die de BIZ voor het gebied heeft. Op 3 mei wordt de uitslag bekendgemaakt. De provincie Noord-Holland, gemeente Heemstede en WinkelCentrum Heemstede (WCH) financieren het gehele traject. Bij voldoende draagvlak voor de BIZ Heemstede centrum houdt WCHop te bestaan.
SAMEN STERKER Natuurlijk is het voor veel ondernemers een moeilijke tijd. Juist nu is het belangrijk om samen de schouders te zetten onder het herstel en met de BIZ Heemstede centrum plannen te maken voor de tweede helft van het jaar. Het motto is dan ook samen sterker de toekomst tegemoet. Hoe denken de Heemsteedse ondernemers over de BIZ?
Jasper de Zwart- Home made by Ree: “Wat ik verwacht van de BIZ? Goede samenwerking met gemeente, winkeliers en vastgoedeigenaren voor een veilige, groene en sfeervolle winkelomgeving. Nicolette van bakkerij Van Vessem: “Regeren is vooruit denken, zeggen ze. Ondernemen ook dus doe dat juist nu met BIZ!”. Kees Heger van café de 1e aanleg: “Met alle winkeliers verenigd in de BIZ, forever de leukste winkelstraat van Nederland!”. Carla van der Meer van Safe and Secure: “Met de BIZ kunnen we een verbeterslag maken in een goede on- en offline marketing en campagnes ontwikkelen die passen bij onze klanten, die daardoor naar ons mooie centrum blijven komen”. Arno Koek van boekhandel Blokker: “Door als ondernemers met en voor elkaar de handen ineen te slaan staan we sterker. Hierdoor ontstaat er een positieve dynamiek die ook consumenten van ver buiten de regio naar onze winkelstraat trekt. Daarom kies ik voor de BIZ!”. Rachel Pladet van Les Tissus Colbert: “Samen bereiken we meer in onze mooie winkelstraat, in goede en minder goede tijden. Daarom stem ik voor een BIZ.” Patrick van der Vooren van Grand Café Batifol: “Het verleden heb je, toekomst moet je maken. Met de BIZ zorgen we voor een goede on- en offline vindbaarheid voor de consument en zetten we ons winkelcentrum ook in de toekomst op de kaart”.